In zes bijeenkomsten, inclusief ouderavond, leer je om als team schoolbreed te werken met de Fides ’methode’. Inclusief borging, format voor beleidsplan op schoolniveau, etc. Na afloop ontvangt de school het 'Fidescertificaat', hetgeen 2 jaar geldig is. Na iedere 2 jaar volgt er een 'update', waarna het certificaat weer vernieuwd wordt voor 2 jaar, enz.
Theoretisch en praktisch worden de bijeenkomsten ingevuld met veel ruimte voor je eigen talent en voor zelfreflectie (ik maak het verschil!). Er wordt uitgebreid stilgestaan bij jouw rol als leerkracht: je zelfvertrouwen, je betrokkenheid, je passie, je humor, je verwondering! JIJ maakt het verschil! Van daar uit gaan we in de training aan de slag met de Fides ‘methode’, waardoor je nog meer handvatten krijgt om samen met de kinderen (en de ouders) te werken aan zelfvertrouwen en weerbaarheid, aan betrokkenheid en verbondenheid.
(In overleg kunnen de bijeenkomsten anders worden gepland. Bijvoorbeeld: tijdens een studiedag kunnen twee bijeenkomsten worden gekoppeld.)
Globale inhoud van de bijeenkomsten:
Bijeenkomst 1
Programma doornemen.
Fides ‘methode’ (symbolen) bespreken. Informatie, stellingen, filmpjes, praktijkvoorbeelden, prikkelen, uitdagen en praktische tips.
Inzicht in je eigen rol en inzicht in de rollen van de kinderen en ouders.
Praktische tips om meteen aan de slag te gaan. Niet een ‘vast’ half uur op het rooster maar door de dag heen!
Iedere deelnemer ontvangt het boekje ‘Ik maak me sterk’.
Bijeenkomst 2
Wat heb je gedaan met de informatie uit bijeenkomst 1? Wat voor jezelf, wat naar de ouders en het kind of de kinderen, wat naar de collega’s?
Verder met de Fides ‘methode’ (symbolen) voor jou en voor de kinderen.
Fides materiaal op school. Waar zorg je zelf voor en wat maak je samen met de kinderen?
Bijeenkomst 3
Wat heb je gedaan met de informatie uit bijeenkomst 1 en 2? Wat voor jezelf, wat naar de ouders en het kind of de kinderen, wat naar de collega’s?
Leerkrachten leggen Fides-symbolen uit.
Opdracht over wat je gedaan hebt met de informatie uit bijeenkomst 1,2 en 3: naar jezelf toe, naar de collega’s, de ouders en de kinderen (opdracht mailen naar Fides).
Bijeenkomst 4
Opdracht bespreken.
Tijd voor vragen.
Spelen van het spel ‘Welke jas kies ik’? Een spel over etiketjes (jasjes), over inzicht in jezelf en de groep. Het spel wordt uitgereikt zodat er op school mee gewerkt kan worden.
Samen de globale opzet van de ouderavond bespreken.
Thuis een film bekijken. Een film over betrokkenheid en verbondenheid. Over passie en over grenzen. De film laat zien hoe belangrijk jouw rol is, hoe jij het verschil kunt maken.
Bijeenkomst 5
Wat heb je gedaan met de informatie uit bijeenkomst 1 en 2, 3 en 4? Wat voor jezelf, wat naar de ouders en het kind of de kinderen, wat naar de collega’s?
Korte terugblik en reacties over de film.
Hoe nu verder? Plan maken en praten over ‘borging’.
Ouderavond voorbereiden. Wat doen we precies en wie doet wat?
Certificaat en update bespreken (certificaat is twee jaar geldig. In overleg bespreken we dan wat nodig is om op te frissen, bij te werken, etc. Dit kan tijdens een studiedag (of gedeelte) of tijdens een vergadering na school).
Bijeenkomst 6
Ouderavond: Ouders krijgen informatie over de Fides ‘methode’, over de training van het team en over de borging. Ook wordt de rol van de ouders besproken. Een interactieve avond door Fides en het team.
Scholen die de training (+ evt. update) gevolgd hebben zijn o.a. te vinden in Ureterp (2), Frieschepalen, Bakkeveen, Drachten, Gorredijk, Eesveen, Kuinre, Oosterwolde, Noordwolde, Drachtstercompagnie, Vollenhove, Kraggenburg, Haaren, Best, Veghel, Loosbroek, Lithoijen, Lith, Arnhem, Deurne (2), Heeswijk-Dinther, Den Bosch, Heesch, Schijndel, Haps, Oirschot, Helmond, Vught, Eerde, Westerbeek, Boxmeer, Oploo, Vlijmen, Boskant, Nistelrode (2), Sint Anthonis.
Graag komen we op school uitgebreide informatie geven over de teamtraining en kunnen we samen bekijken hoe de training ‘op maat’ gemaakt kan worden voor de school en het team.